Solit či nesolit?
Zimní období, stejně jako léto, jaro či podzim má své kouzlo. Spoustu lidí, ale nemá zimu rádo, protože ve městech je častá břečka díky solení chodníků a silnic. Pokud se vaše obec nenachází v CHKO či přírodní rezervaci nebo prostě v obcí s menším rozpočtem, tak víte o čem je řeč.
Silničáři by si asi nedokázali představit svou práci bez pomocníka, kterým je sůl. Přesněji řečeno chlorid sodný. Znát ji můžete také pod pojme solanka.
Negativní znaky:
- sůl je agresivní materiál - poškozuje boty, dlažbu, povrch komunikací, základy a omítky domů.
- udává se, že díky solení silnic se zkracuje životnost aut až o polovinu
- sůl poškozuje stromy a rostliny u cest, zvířatům rozežírá tlapky, dostává se vsakem a kanalizací do spodních vod
- při teplotách pod -10°C sůl neúčinkuje a přesto se v mrazech používá
- polorozpuštěná slaná kaše klouže ještě více než ujetý sníh a vzniká daleko více nehod, protože se mění podmínky uměle
- z bílého krásného sněhu se stává šedá až černá břečka
Pozitivní znaky:
- při náledí či ledovce velmi rychle účinkuje
- jednoduchá aplikace
- nezanáší kanalizaci, jako například písek nebo štěrk
- neobsahuje pevné částice, které by mohly poškozovat karoserii aut
Obr. Zásoby soli na zimu mají silničáři opravdu velké
Zdroj:lidovky.cz
Některé ekologicky zaměřené obce již solení na svém území značně omezují a chlubí se statistikou, že nestoupla nehodovost ani úrazy. Jsou obce, které si však bez solení nedokážou údržbu představit. Jsou však dny, jako právě teď v lednu, kdy Slunce má minimální sílu a noci jsou dlouhé. V těchto dnech se ukazuje solení, jako rizikové. Když se teploty přes den pohybují kolem -5 °C, tak sůl pomalu rozpouští sníh na cestách a chodnících, ale ne zcela. Při nočním poklesu teplot, dochází k opětovnému zmrznutí tajícího sněhu a vytvoří se zmrazky, které patří mezi nejvíce nebezpečné meteorologické jevy na zemském povrchu. V takovém případě solení spíše zhoršuje stav sjízdností na silnicích.
Autor: TD